Και ερωτηματικά για φημολογούμενο νομοσχέδιο για την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στα σκαριά!
Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τοποθετήθηκε ο οργανωτικός γραμματέας της ΕΣΑμεΑ Ι. Λυμβαίος, επί του σχεδίου νόμου «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κλπ.», την Δευτέρα 22 Ιουλίου.
Ο κ. Λυμβαίος κατέθεσε αναλυτικό υπόμνημα το οποίο επισυνάπτεται με όλες τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις της Συνομοσπονδίας. Η υφυπουργός κ. Λυτρίβη στην τοποθέτησή της τόνισε: «Έχουμε λάβει στο υπουργείο Παιδείας το υπόμνημα που στείλατε ως ΕΣΑμεΑ και το έχουμε δει με προσοχή. Όλες οι προβλεπόμενες πλατφόρμες και εφαρμογές του σχεδίου νόμου θα είναι απόλυτα προσβάσιμες σε άτομα με αναπηρία. Η Υπηρεσία του Επαγγελματικού Προσανατολισμού θα παρέχεται δωρεάν σε όλους τους μαθητές».
Ταυτόχρονα ο κ. Λυμβαίος στην τοποθέτησή του τόνισε ότι η ΕΣΑμεΑ έχει απευθύνει ένα ακόμη έγγραφο στην ηγεσία του υπ. Παιδείας, με αφορμή έντονη φημολογία από κύκλους της εκπαίδευσης, περί ύπαρξης «επτασφράγιστου μυστικού» του υπουργείου που αφορά σε προχωρημένη προετοιμασία σχεδίου νόμου για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και με χρόνιες παθήσεις, θέμα που διαχρονικά είναι στην προμετωπίδα των διεκδικήσεων της ΕΣΑμεΑ.
Συνοπτικά επί του νομοσχεδίου:
Άρθρο 3: Πολύ θετική τη διάταξη της παρ. 2 σχετικά με την εφαρμογή ψηφιακού φροντιστηρίου στη Δ΄ τάξη του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ., αλλά πρέπει να γίνει αναφορά στο ότι η ηλεκτρονική αυτή εφαρμογή θα πληροί της προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία.
Άρθρο 4:. Πρέπει να αναφέρεται ξεκάθαρα ότι η υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού διενεργείται ΔΩΡΕΑΝ σε κάθε μαθητή/μαθήτρια που θα την λάβει, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και την αναπηρία κάθε μαθητή/μαθήτριας ως προς την εξατομίκευση της παροχής της υπηρεσίας.
Άρθρο 5: Η ίδια δυνατότητα πρέπει να δίνεται και σε μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία σε απομακρυσμένες- ορεινές περιοχές που φοιτούν στο Δημοτικό, και γενικά για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία για όσο φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Άρθρο 6 :Όταν το θύμα ενδοσχολικής βίας ή εκφοβισμού είναι άτομο με αναπηρία ή χρόνια πάθηση., πιθανόν να χρειάζεται και η συνδρομή πιο εξειδικευμένων ειδικών επιστημόνων, γι’ αυτό και έχουμε προτείνει σχετική συμπλήρωση του άρθρου
Άρθρο 7 :Θεωρούμε σημαντικό στις εκστρατείες ενημέρωσης, να συμπεριληφθεί και η ενημέρωση-επιμόρφωση σε ζητήματα αναπηρίας, δεδομένου ότι τα παιδιά με αναπηρίες που φοιτούν στη Γενική Εκπαίδευση είναι συχνά θύματα εκφοβισμού και βίας.
Άρθρο 13: Πρέπει να προστεθεί στις αρμοδιότητες της Επιτροπής και αυτή της διασφάλισης της προσβασιμότητας αυτών των σχολικών μονάδων σε ανωδομές, υποδομές και εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται, περιλαμβανομένων των εύλογων προσαρμογών στα εργαστήρια των σχολείων αυτών.
Άρθρο 17: Θετική η διάταξη σύμφωνα με την οποία ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης στην οργανική θέση, θέμα άλλωστε που αποτελούσε και διαρκές αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ, μαζί και με την ΑΜΕΣΗ επικαιροποίηση του ΠΔ50/1996. Ωστόσο προτείνεται, να ισχύει το ίδιο ποσοστό αναπηρίας τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., όσο και για τους/τις συζύγους και για τους γονείς (βιολογικούς και θετούς) ατόμων με αναπηρία με ποσοστό από εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως. Επιπρόσθετα, για λόγους ισονομίας, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ.
Άρθρο 18: Επίσης, θεωρούμε θετική και αυτή τη διάταξη που αφορά στις μεταθέσεις εκπαιδευτικών με αναπηρίες και με χρόνιες παθήσεις. Είναι θέμα η διευθέτηση του οποίου αποτελεί πάγιο και διαρκές αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ. Ωστόσο προτείνεται, αφενός το ποσοστό αναπηρίας που προβλέπεται να μειωθεί από 80% σε 67%, αφετέρου να διευρυνθεί και να ισχύει για μεταθέσεις εκπαιδευτικών που έχουν σύζυγο ή τέκνα με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω και ανεξάρτητα από το είδος της αναπηρίας.
Ο κ. Λυμβαίος απάντησε σε ερωτήσεις βουλευτών, και ειδικά για θέματα προσβασιμότητας τόνισε: «Για την ΕΣΑμεΑ, διαχρονικά, το θέμα της προσβασιμότητας είναι μείζον θέμα, προϋπόθεση για την συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση και έχει οριζόντια διάσταση. Δηλαδή: Φυσική προσβασιμότητα, προσβασιμότητα (εύλογες προσαρμογές) στα υλικά και στα μέσα εκπαίδευσης, ηλεκτρονική προσβασιμότητα, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΊΔΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΊΔΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (α’, β’ γ’ βάθμια, επαγγελματική, ειδική κ.ο.κ.). Μετά από πολλές πιέσεις της ΕΣΑμεΑ, μόλις πριν 2 χρόνια έγινε καταγραφή της φυσικής προσβασιμότητας των δομών του υπουργείου Παιδείας και δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε στο ότι υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα και πάρα πολλές δομές του υπουργείου υστερούν σε προσβασιμότητα, συστάθηκαν μία επιτροπή για την φυσική προσβασιμότητα των δομών του υπ. Παιδείας και μία για την ηλεκτρονική προσβασιμότητα, στις οποίες συμμετείχε η ΕΣΑμεΑ. Καταγράφηκαν τα συμπεράσματα και το έργο των Επιτροπών αυτών, συντάχθηκε ένα Σχέδιο Δράσης, ένας Οδηγός προσβασιμότητας, πλην όμως δεν έχουμε δει ακόμα τα αποτελέσματα και δεν γνωρίζουμε καν εάν ακόμα έχει τεθεί σε εφαρμογή αυτό το Σχέδιο Δράσης».